Ce misiune îți alegi pentru această viață?

Auzim adesea despre destin, poate încă din copilărie, și îl percepem ca pe ceva ce ne este dat, ca pe o pecete pe care o purtăm toată viața. Uneori pare un blestem, alteori o binecuvântare și parcă ne simțim neputincioși în fața sa. Ei bine, să știți că lucrurile stau un pic diferit. Se pare că nu suntem chiar neputincioși în fața destinului și am să vă explic în cele ce urmează de ce și cum putem să ne rescriem cartea vieții, povestea noastră de viață.

   Atunci când venim pe lume, părinții, bunicii și toți cei care ne primesc printre ei, sunt pentru noi ca niște ursitoare din frumoasa poveste de la botez. Fiecare ne oferă o misiune de viață, iar asta se întâmplă încă de când existam doar în gândurile cele mai ascunse și mai intime ale părinților noștri. Felul în care ei își imaginează că vom fi cândva și felul în care se imaginează pe ei înșisi în postura de părinți, existența dorinței ca noi să venim pe lume sau sa nu venim pe lume, toate acestea ne sunt transmise încă din momentul concepției și, în timp, până în jurul vârstei de 18 ani, se structurează ca o misiune de viață pe care la acel moment nu avem încotro decât să o primim cu smerenie. Această misiune va determina scenariul vieții noastre.

   Erik Erikson descrie stadiile dezvoltării umane și felul în care fiecare etapă poate influența modul de funcționare al persoanei odată ajunsă la maturitate. Desigur, uneori anumite etape nu sunt depășite, ceea ce înseamnă că din punct de vedere afectiv, în ceea ce privește anumite domenii ale vieții, nu putem discuta decât despre maturitate fizică, nu și psiho-emoțională. Cu alte cuvinte, felul în care părinții se poartă cu al lor copil în diverse etape din viață, va determina destinul, scenariul de viață, misiunea de viață pe care o va îmbrățișa fiul sau fiica după 18 ani.

   Dezvoltarea umană este împărțită în mai multe etape, iar prima dintre acestea, 0-18 ani, pare să fie și cea mai importantă, întrucât, așa cum am mai spus, acum copilul iși primește de la familia sa propria misiune de viață. În această fază a vieții, la vârsta copilariei si a adolescenței, ființa umană își ia repere, dar și resurse pentru etapele următoare și își formează propria imagine despre sine. Erikson descrie pentru această etapă câteva stadii intermediare, pe care vi le voi prezenta în cele ce urmează:

☑️ Stadiul 1: Încredere versus neîncredere (0-12 luni)
   Până la vârsta de un an, copilul află dacă există sau nu ca individualitate, dacă merită sau nu să fie iubit, văzut, acceptat, conținut și dacă se poate baza sau nu pe cineva. Erik Erikson denumește această fază “încredere versus neîncredere”, întrucât copilul își crează propria imagine despre sine prin ochii mamei (sau ai persoanei care îl îngrijește). Acest stadiu vine cu informația despre a exista sau nu, ceea ce va genera pe viitor crearea unor modalități de a exista. Cu alte cuvinte, copilul învață despre el dacă este valoros prin însuși faptul că este o ființă umană sau că este valoros și merită să își ducă existența pe acest Pământ doar dacă... satisface dorințele altora.

☑️ Stadiul 2: Autonomie versus rușine (1-3 ani)
   În următoarea etapă de vârstă, 1-3 ani, copilul începe să descopere despre el, prin ochii părinților (sau a persoanelor care îl îngrijesc: bunici, bonă, etc), că el este o ființă unică, diferită de mama lui (sau de îngrijitor), află dacă este sau nu capabil să se desprindă de această ființă care îl îngrijește și își formează primele mecanisme de a reuși sau de a eșua în viața de adult. În funcție de aceste experiențe el își va căpăta autonomia sau va simți rușine cu privire la propria persoană și la acțiunile sale.

☑️Stadiul 3: Inițiativă versus vinovăție (3-6 ani)
   În perioada 3-6 ani copilul află despre sine dacă ideile sale sunt sau nu sunt valoroase, află care îi este rolul în cadrul familiei, dacă are sau nu responsabilități și care sunte acestea. El va învăța să aibă sau nu inițiativă, sau va învăța ca toate necazurile au loc din cauza lui. Copilul acum învață dacă lucrurile se fac bine pentru că doar așa poate fi acceptat și iubit și pentru a satisface alte persoane, sau va învăța că lucrurile se fac bine pentru propria plăcere, bucurie. Totodată, el deprinde teama de eșec sau capacitatea de a privi cu asumare și înțelegere spre greșelile făcute. El va fi de aici capabil să ia din propriile greșeli învățăturile, folosind resursele sale pentru a-și perfecționa munca, sau va renunța cu ușurință la visurile, dorințele, pasiunile sale, împiedicându-se în eșec. În plus, la vârsta adultă, el va căuta inconștient situații în care va eșua și pentru care se va simți vinovat doar pentru a-și demonstra încă o dată neputinciozitatea și faptul că nu are sens să mai aibă vreo inițiativă în vreo direcție. Un alt aspect deosebit de important în această etapă este formarea stimei și a acceptării de sine. El va învăța de la părintele de gen opus că este în regulă exact așa cum este, fetiță sau băiețel. În funcție de atitudinea acestuia față de el va căuta mai târziu, în etapa adultă, un partener capabil să îl accepte și să îl iubească așa cum este, sau va căuta un partener de viață și situații de viață care îi vor întări convingerea că ceva este în neregulă cu el și că este vinovat pentru că are dorințe și chiar pentru că există.

☑️ Stadiul 4: Hărnicie versus inferioritate (6-12 ani)
   Perioada 6-12 ani reprezintă ultima șansă a părinților de a oferi copilului ceva cu adevarat
valoros, este etapa în care copilul învață să fie harnic, sau să se simtă inferior și incapabil. Desigur, calitatea de a fi sau nu harnic va avea valoare și va aduce bucurie copilului dacă în perioada anterioară acesta a primit validare pentru inițiativele sale. Altfel, copilul va opune rezistență în a-și îndeplini responsabilitățile, va simți dezaprobarea părintelui și, implicit, inferioritatea. Copilul aflat în această etapă află despre sine dacă este valoros prin ceea ce este, sau prin ceea ce produce. Aici el poate primi sau nu de la familia sa o foarte importantă resursă: resursa lucrului bine făcut și a împlinirii.

☑️ Stadiul 5: Conștientizarea eului versus confuzia rolurilor (12-18 ani)
   Urmează o etapă delicată, aceea a pre-adolescenței și adolescenței, în care are loc conștientizarea eului sau, din contră, apare o confuzie de roluri. La baza acestei etape și a tuturor etapelor următoare de viață stau învățăturile dobândite până la vârsta de 12 ani. Din acest moment părintele nu mai poate decât să însoțească adolescentul cu blândețe, informare și prevenție spre experiențe pozitive, să accepte demonstrațiile copiilor, fără a intra într-o luptă pentru dominație. O astfel de luptă nu va aduce decât la ruperea alianței părinte-copil. Este perioada în care viitorul adult se pregătește de părăsirea cuibului. El experimentează lucruri diferite de ceea ce a văzut în familie pentru a-și desăvârși identitatea și a-și demonstra că este diferit. Părintele îl va accepta, oferindu-i șansa de a-și satisface nevoia de a fi altfel (care nu este un moft, o fiță, “un aer” sau orice altă etichetă aruncată adesea cu sarcarsm din neștiință, neinformare), sau îl va forța să rămână dependent de el, într-o simbioză disfuncțională. La finalul acestei etape, adolescentul știe într-o măsură mai mare sau mai mică (în funcție de felul în care i s-a permis de către părinți să descopere) cine este el, care îi sunt resursele, va fi mai mult sau mai puțin capabil de a lua decizii asumate, sau va ajunge să ia decizii doar pentru a lua decizii, pentru ca mai târziu să aibă un motiv în plus de nemulțumire, de insatisfacție.

   Toate aceste informații m-au ajutat enorm să înțeleg o mulțime de lucruri despre mine, despre cei din jurul meu, m-au ajutat să renunț la judecata mea sau a altor persoane, dar mai ales m-au ajutat să îmi reconfigurez abordarea în relația cu mine, cu fiul meu, dar și cu alte persoane. Am învățat toate acestea la unul din modulele mele de formare profesională, pentru care îi sunt enorm de recunoscătoare formatoarei mele, Mara Priceputu. A fost un modul cu multe lacrimi și conștientizări, însă a fost tămăduitor de-a dreptul. 

O zi plină de inspirație vă doresc! ❤️

 

*Sursa imaginii: https://unsplash.com 

Lasa un comentariu

Pe aceeasi tema

Săptămâna asta mi-am oferit o seară de relaxare la… KineDok, adică un eveniment la care se adună mai multe persoane, vizionează un film documentar, apoi discută pe marginea acestuia. A fost prima oară când am participat, invitată de o prietenă în ultimul moment. Mi s-a părut foarte interesant conceptul, eram curioasă și aveam și-o poftă nebună de socializare, de cunoscut ceva oameni noi, mai ales colegi de breaslă din Brașov. Și bine am făcut că am fost spontană și m-am dus, că minunate idei mi-au venit în cap pentru articolul meu de azi.  
Cred că în fiecare an, după vestitul Halloween, mi-au apărut pe Facebook postări fie despre cât de drăguț și ce distracție a fost de Halloween, fie despre cât de nocivă și oripilantă poate fi această sărbătoare pentru copii. Dar cum stau lucrurile de fapt? O fi bine? O fi rău? Om vedea. Până om vedea, am zis eu să aștern pe hârtie (mă rog, pe blog), câteva lucruri care mi-au trecut prin cap plecând de la întrebările cu pricina. La final, spun și ce am făcut, dacă am serbat sau nu Halloween. :)
#corp #faramakeup #farafiltre Azi scriu despre corp și credințele despre corp. Da, vă vorbesc despre asta în lumina isteriei care s-a creat pe rețelele de socializare care a ajuns chiar și la mine. Mno… cândva am auzit o vorbă care m-a uns pe suflet și, cu respect față de omul care mi-a împărtășit-o atunci, am să o reproduc: „Știrile importante ajung la tine și dacă nu te uiți la TV”. Și nu că ar fi o catastrofă mondială de importanță extraordinară ce a afirmat Buhnici zilele trecute, însă fenomenul în care e prins nu doar Buhnici, ci și alți oameni, bărbați și femei deopotrivă, acesta este de o importanță colosală! Pentru că este despre niște nonvalori pe care societatea le înghite și le promovează cu lăcomie și care ajung până în punctul în care mutilează sufletele și trupurile celor care au ajuns la „supradoză”.  

Articole

   Zilele trecute, pe grupul de educare și suport pentru părinți pe care l-am creat alături de colegele mele, Adina și Ina (Părinți pe Sârmă), a luat naștere o discuție despre o situație în care un adult a făcut glume cu tentă sexuală la adresa unui copil. Spiritele s-au încins, iar câteva mămici curajoase, victime ale abuzurilor sexuale, și-au luat inima în dinți și au povestit despre experiențele lor, cu speranța ca părinții să conștientizeze acest fenomen nefiresc și periculos, întâlnit dureros de frecvent și să facă tot ce pot pentru a-l preveni. Am înțeles că oricât s-ar vorbi despre abuzul sexual și necesitatea educației sexuale, tot va fi prea puțin atâta vreme cât fenomenul încă este întâlnit dureros de frecvent. Așa că am scris pe grup o postare pe tema asta, iar acum public textul și aici, pe blogul meu. Și ar fi grozav să scriem cât mai mulți despre asta. Să fie împânzit internetul cu astfel de informații, astfel încât să ajungă la toți părinții, până când niciun copil nu va mai fi vreodată tratat ca un obiect de satisfacție sexuală a altcuiva. Este lesne de înțeles că articolul meu nu va fi nici pe de parte exhaustiv, însă m-am străduit să cuprind cele mai frecvente și dificile situații și, la final, veți găsi câteva link-uri către site-urile instituțiilor de unde puteți să obțineți și mai multe informații.
Înainte de a explica pe larg ce înseamnă iertarea, am să povestesc o întâmplare. Cândva, Luca, fiul meu în vârstă de 7 ani, m-a întrebat: “Mami, de ce unii copii nu își ascultă corpul?”. Mi-a povestit despre un prieten mai mare decât el cu vreo 2 ani care tot amâna să meargă la toaletă, deși abia se mai putea ține. Atunci i-am spus că nu toți părinții știu despre importanța de a-ți asculta corpul, așa cum nu știu despre multe altele, iar din această cauză nu au putut să îi învețe pe copilașii lor lucrurile acestea. El era contrariat cum de nu știu. Atunci i-am spus că, atunci când era el foarte mic, nici eu nu știam așa de multe.
Perfecționismul este trăsătură de personalitate prezentă la foarte mulți dintre noi. El este, după cum spunea odată formatoarea mea, “un dresaj continuu cu moțul în copilărie” (Mara Priceputu, 2019). Scriam într-un articol anterior despre stadiile dezvoltării umane în prima etapă a vieții. Ei bine, această trăsătură se schițează în perioada de viață 3-6 ani, când copilul învață să aibă inițiativă sau, din contră, învață să se simtă vinovat pentru tot ce se petrece în jurul său, în funcție de tipul și de gradul nostru de perfecționism, de cât de critici sau validanți suntem cu el. În etapa următoare de vârstă însă, 6-12 ani, în funcție de măsura în care vom fi schimbat sau nu ceva în atitudinea noastră față de copil vom hrăni în el hărnicia sau, din contră, inferioritatea.